Bídníci se nerecenzují jen tak – alespoň ne v případě, že se jedná o ohromující obnovení eposu, který vzal svět útokem, když v roce 1862 vyšel román a v roce 1985 měl v Londýně premiéru muzikál. Zájezdová verze broadwayského revivalu z roku 2014, v níž se zpívá jedna ikonická píseň za druhou, pravděpodobně potěší jak zaryté fanoušky, tak i jednorožce-nováčky. Pokud se obáváte, že klasika byla příliš upravena – nemusíte. Tohle vypadá a působí jako váš Les Misérables. A ve skutečnosti podobná inscenace prošla D.C. už dvakrát v rámci turné k 25. výročí.

Pokud jste Bídníky za posledních sedm let neviděli, vězte, že ikonický gramofon je pryč. Nahradily ho efektní, ale střídmě používané projekce, které oživují pařížské ulice, vlny pod Řetězovou bandou a zápach kanálů v živém trojrozměrném provedení. Jsou tu i další aktualizace, ale žádná z nich není natolik odlišná, aby stála za vyzvání.

Josh Davis jako Javert a Nick Cartell jako Jean Valjean. Foto: Matthew Murphy.

V inscenaci Boublilova a Schönbergova Les Misérables režiséra Camerona Mackintoshe, která se odehrává v kulisách Francie 19. století a obsahuje novou inscenaci a přepracované kulisy inspirované obrazy Victora Huga, zazní hudba Clauda-Michela Schönberga, texty písní Herberta Kretzmera z původního francouzského textu Alaina Boublila a Jeana-Marca Patela, další materiál Jamese Fentona a původní adaptace Trevora Nunna a Johna Cairda. Autorem výpravy je Matt Kinley, kostýmy navrhly Andreane Neofitou a Christine Rowlandová, hudební nastudování vytvořili Michael Ashcroft a Geoffrey Garratt a projekce Fifty-Nine Productions.

Režie Laurence Connora a Jamese Powella nachází onu uspokojivou rovnováhu mezi osvěžením a důvěrnou známostí, o kterou tolik revivalů usiluje a kterou postrádá. Zvuk Micka Pottera oživil kůly na barikádě, když diváci slyší svištět kulky. Světelný design Paule Constableové podporuje inscenaci tím, že usnadňuje hledání sólistů na jevišti zaplněném dvaceti a více herci. Střídání chladného a teplého světla funguje jako termostat scén. Je to věčná zima, kde se potuluje Javert, zatímco Cosette a Marius mají tendenci mít teplou letní záři magické hodiny.

Bídníci dosáhli během 175 let své existence několika výkonů.minut příběhu: dokáže diváky zaujmout jak makropříběhem (Francouzská revoluce), tak mikropříběhem (cesta Jeana Valjeana) bez jakýchkoli mluvených dialogů. Ačkoli jsem inscenaci zažil již dříve (viděl jsem národní zájezdové představení v pravděpodobně ideálním diváckém věku 13 let a na plnou hubu: v roce 2013 jsem byl na regionální verzi, která neměla nárok na honorář), znovu jsem si jako dospělý divák připomněl, jak rychlé a napínavé je toto představení od okamžiku, kdy se ztlumí světla v sále. Diváci se okamžitě přenesou do Francie 19. století. S lidmi se špatně zachází. Ti, kteří mají moc, nejsou dobří. Jean Valjean je rozzlobený. A to platí – 19 let za bochník chleba, chci říct – c’mon. Valjean Nicka Cartella se s lehkostí a uvěřitelností mění z rozhořčeného zloděje v důstojného starostu a milujícího otce. Jeho ovládání hlasu je bonbónkem pro uši, jeho „Bring Him Home“ je božské.

J. Anthony Crane jako Thénardier. Foto: Matthew Murphy.

Jedním z velkých triumfů této inscenace jsou pěvecké výkony všech představitelů. Toto obsazení umí zpívat. Některé hudební momenty byly prostě dokonale provedené. Jmenuji jen několik z nich: Eponine (Phoenix Best) a Fantine (Melissa Mitchell) ve finále, harmonie studentů v „Drink with Me to Days Gone By“ a celé obsazení (kromě Fantine) v „One Day More“. Jediné, co bych vytkla, je příliš mnoho mluveného zpěvu. Diváci partituru znají a chtějí slyšet každý pečlivě vybraný tón.

Představení je dobře obsazené. Marius v podání Joshuy Grossa je vším, co si od mladého milovníka v muzikálu přejete: s širokýma očima, nadějí, zlomeným srdcem a přítomností, s hlasem na celé dny. Thenardierové jsou náležitě opovrženíhodní. Scény se studenty jsou dojemné. Vypadají jako skuteční mladí kluci, kteří úplně nevědí, do čeho jdou. Účesy, líčení a kostýmy krásně přispívají k příběhu.

Největší dechberoucí výkon podává dublér Andrew Love, který nastoupil za Javerta. Přiznám se, že jsem byla zklamaná, když jsem se dozvěděla, že uvidím dubléra. A využívám této chvíle, abych se omluvil všem dublérům, protože Javert Andrewa Lovea je znamenitý. Nevím, jestli jsem zažil posvátnější divadelní zážitek než jeho „Hvězdy“.

Toto je inscenace Bídníků, která uspokojí milovníky Bídníků. Je to plnohodnotné. Pokud nechcete zažít večer, při kterém budete cítit pocity, zůstaňte doma. Ale pokud můžete jít na večer, kdy budete sedět ve tmě, dojímat se příběhem o milosti a vykoupení a poslouchat nadčasovou partituru provedenou bezchybně, rezervujte si vstupenky.

Délka představení: 2 hodiny a 45 minut, včetně jedné 15minutové přestávky.

Bídníci se hrají do 7. ledna 2018 v National Theatre – 1321 Pennsylvania Avenue NW, ve Washingtonu, DC. Pro vstupenky volejte pokladnu na telefonním čísle (202) 628-6161 nebo si je zakupte online.