”Han ville att vi skulle vara vackra, han ville att vi skulle spela den rollen, och om vi inte gjorde det var vi inte i ljuset av gunst”, säger Deirdre Foley-Mendelssohn, en före detta chefredaktör på tidskriften som slutade 2012 och som nyligen delade med sig av sina intryck till de interna utredarna. ”Det stod klart för mig att många av de beslut som fattades inte handlade om arbetet, och att jag kunde arbeta hur hårt jag ville utan att bli belönad för det.” (Foley-Mendelssohn talade med Times innan Stein avgick).

I litterära kretsar viskades det i åratal om Steins relationer med kvinnor och The Times beskrev honom i en profil från 2011 som en ”seriedater”. Under de senaste veckorna har The Times talat med mer än ett dussin kvinnor i förlagsbranschen som arbetat med Stein, däribland nuvarande och tidigare anställda på Paris Review, nuvarande och tidigare anställda på FSG samt författare och agenter. Medan några av kvinnorna sade att de betraktade Stein som en harmlös, om än aggressiv, flirt, sade andra att han gjorde ovälkomna närmanden och att de kände att han utnyttjade sin roll som portvakt till ett av världens viktigaste litterära medier. För en aspirerande författare kan en dikt eller en berättelse i en tidskrift starta en karriär, som ofta leder till intresse från redaktörer och förläggare och kanske till ett bokkontrakt.

”Jag har länge beundrat Lorin som en riktigt hängiven, begåvad redaktör”, säger Meghan O’Rourke, poet och tidigare poesiredaktör på Paris Review. ”Men förhållandet mellan redaktör och författare är ett mycket intimt förhållande, och man har mycket makt när man hittar unga författare och odlar dem och ger dem en plattform, och att rutinmässigt sexualisera detta är att sända ett skadligt budskap till unga kvinnliga författare som försöker få fotfäste i en värld som fortfarande är mansdominerad.”

En av de kvinnor som klagade till Paris Reviews advokater, en författare vars verk Stein publicerade i tidningen, berättade för The Times att han hade inlett ett sexuellt förhållande med henne för några år sedan, och att han hade sex med henne på tidningens kontor, medan han var hennes redaktör. Även om hon sade att förhållandet var samförståndsmässigt, sade hon att det hade slutat illa, och efteråt, när tidskriften avvisade tre bidrag från henne, trodde hon att resultatet var kopplat till att deras romans hade surnat till.

Kvinnan begärde att få vara anonym eftersom hon sade att hon fruktade yrkesmässiga repercussioner. Hennes litterära agent bekräftade att författaren hade berättat för henne om relationen med Stein 2013.

I ett uttalande som han släppte på torsdagen sade Stein: ”Antagandet att jag sätter utseende framför talang är inte bara felaktigt utan ärligt talat en förolämpning mot den personal som satte ihop tidningen, för att inte tala om de författare och konstnärer som hedrade oss med sina verk. Hur oansvarigt jag än har uppträtt, har jag aldrig fattat något redaktionellt eller anställningsbeslut för att belöna någon, man eller kvinna, för något annat än kvaliteten på det arbete de utförde för tidningen. Och jag har aldrig avstått från en berättelse, av vem som helst, om jag tyckte att den var rätt för The Review.”

En annan kvinna inom förlagsbranschen som sade att hon hade ett obehagligt möte med Stein berättade för The Times att Stein hade rört vid henne på ett olämpligt sätt vid en arbetsmiddag för ungefär tio år sedan, när hon var anställd av en litterär scoutingbyrå och han var redaktör på Farrar, Straus and Giroux. Hon begärde anonymitet på grund av oro för att skada sin karriär.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.